Dag 32 & 33: van Blue River naar Jasper

Als we zondag van het RV-park in Blue River wegrijden, zwaait de Chinese eigenaar ons persoonlijk uit. Alleen jammer dat zijn bejaarde moeder de enige aanwezige douche zo lang bezet hield. En ze Fen ook nog kwam storen bij het douchen omdat ze haar bril vergeten was.

In Blue River kun je jeep en river safari's doen, op jacht naar beren! De jeep safari doen we met een Belgische moeder en dochter. De kleine, gezette moeder gaat direct voorin zitten. Want, zegt ze, ik pas niet op de achterbank. Zo moet JW met zijn lange benen op de krappe achterbank. Je kunt ook te assertief zijn. We hebben wel wat uitwijk achterin, want deuren zitten er niet in, zoals het hoort bij een echte Jeep.

Over een steil pad rijden we het regenwoud in. Onze gids Lauren vertelt ons intussen over grizzly's, die niet zo van drukte houden. Ze leven daarom hoog in de bergen en teruggetrokken. Beren bakenen net als honden hun terrein af, door het inkepen van boomstammen. Cubs worden altijd in januari geboren tijdens de winterslaap van hun moeder. De 1e 3 maanden overleven ze met moedermelk. Soms zijn ze zelfs van verschillende vaders. Die vaders doen niets aan opvoeding en herkennen hun kleintjes ook niet. Ze doden hun eigen soort (en zelfs hun kinderen) uit territoriumdrift en om zelf meer eten te hebben. Het recht van de sterkste dus. Halverwege de rit zien we een moeder met kind in de bosjes. Het kleintje klimt direct een hoge boom in. De moeder blijft beneden waken. Af en toe kijkt ze naar boven hoe het met haar kind gaat. Indrukwekkend! JW ziet ook nog een Blue Jay. Die (blauwe…) vogel is het symbool van de Toronto Blue Jays en dus is JW nog meer in zijn element.

Bij de river safari in Mud River zien we weer 2 beren. Een jonkie van 3 jaar loopt in regelmatige tred een hele baai af en wij drijven ernaast! Als we de natuur genoeg ontregeld hebben, laten we hem in zijn eentje de promenade afmaken. Van een ouder Nederlands stel in onze boot krijgen we advies over Maligne Lake in Jasper. Hij werkt veel in Calgary, in het onroerend goed en neemt zijn vrouw na 12 jaar voor het eerst mee naar Canada.

Laat in de middag rijden we de 200 km naar Jasper National Park. Bij de grens tussen de staten British Columbia en Alberta gaat de klok weer een uur vooruit, naar 8 uur verschil. De park ranger bij de ingang wijst ons de weg naar het enige RV-park dat in deze tijd van het jaar nog open is. Whistlers RV Park blijkt vol, maar als we het niet erg vinden om de wagen na 1 dag te verplaatsen, mogen we blijven. Dat vinden wij okay. We eten lekker thuis, het is al laat!

Maandag zijn we nog niet gewend aan het uur tijdverschil. Als we wakker worden schijnt de zon al volop. Ons park is zo groot als de afstand tot de douches en dus proberen we voor het eerst onze eigen douche uit. Daarna direct weer het water bijvullen, want vanavond hebben we een plek zonder faciliteiten. Na 4 weken reizen worden we al aardig huiselijk.

Om 11 uur rijden we naar Maligne Lake. Ook eind september blijkt het hier nog druk. Al is de route nog zo mooi, het rijdt toch minder fijn met een aantal campers voor je, merken we. Bij het meer wordt net weer een groep Aziaten uit een bus geladen en zij rennen direct naar de waterkant met hun fototoestellen, Samsungs en selfiesticks. Gelukkig doen ze alleen de makkelijke wandelroutes langs het meer. In de zon drinken we koffie en ruilen daarna onze korte broek toch maar weer om voor een lange. Tegen de hittegolf in Nederland kan de zon hier in de bergen niet op!

De Bald Hills Trail is een moderate walk. In 3 uur stijgen we van 1600 tot 2200 m. Op de top zet JW een boom op over mental health care met 2 jonge Engelsen. Zij werkt in dezelfde sector en ook in haar land is de balans tussen inhoud en financiën een lastige. Als we na 4,5 weer beneden zijn, slaat het weer om. We zijn blij dat we de extra, steile trail op de top lieten passeren. Vlakbij Jasper zien we 2 grazende elks langs de weg. They're very dangerous, horen we bij de wasserette in Jasper. Die laundromat heeft ook een koffiebar en internet. Zo kunnen we tegelijk wat administratie doen.

Bij Jasper Brewery Co pakken we het staartje van het 1e debat tussen Clinton en Trump mee. Als Hillary een statement maakt, gaat een luid gejuich op in de kroeg. Clinton is sterk en blijft vriendelijk, Trump zegt niets nieuws en heeft geen stemmen gewonnen, is de conclusie van de commentatoren. Inhoudelijk had hij inderdaad weinig te melden. Jammer dat we er zo laat invielen. Het volgende debat zitten we hier op tijd voor de buis.

Het handige van een camper is dat je kunt tanken en de was ophangen tegelijk. 75 liter benzine verder hangt alle was aan de praktische waslijn uit de goodie bag van Fens collega's. Dank Eva & Florian! De sokken passen precies op de treden van de ladder van het logeerbed. Ons park in een donker bos is dichtbij de natuur, maar je raakt er ook zo maar de weg kwijt. Vanavond vragen maar liefst 3 campinggasten ons de weg naar hun eigen camper of de doucheruimte (die heel ver weg ligt, weten wij inmiddels).

Vandaag was weer een prachtdag! Fen vraagt JW nog wat input voor dit verslag. De was hebben we gedaan en dat was fijn, is zijn uitsmijter. Morgen rijden we de Icefields Parkway naar het zuiden: 1 van de mooiste bergwegen ter wereld, volgens onze reisgids.

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Vul hier je naam en e-mailadres in.
Je krijgt dan een mailtje als we nieuws hebben!