Dag 29, 30 & 31: van Whistler naar Clearwater & Blue River

Volgens onze buurman is Riverside Resort in Whistler het beste RV-park dat hij in 3 weken tegenkwam, met elektriciteit, water (laden & lossen) en redelijk internet. Op de rest van onze route worden de omstandigheden minder. Was Fen net gewend aan het camperleven tot nu toe, moet ze al weer bijschakelen…

Als afscheid helpt de goede buur ons nog met de watertank. In het zonnetje internetten we en bellen de meiden. Zondag loopt Linda de marathon van Berlijn, zet 'm op, knapperd, we proberen je te volgen! Vandaag is Kamloops ons doel, zo'n 300 km noordoostelijk van Whistler, over geaccidenteerd terrein. Een nobel streven dus. In Pemberton aan Highway 99 North tanken we. Langs schitterende meren, waarin bergen en bomen weerspiegelen, stijgen we tot 1.500 meter. Met de vlam in de pijp klimmen we over bergpassen en dalen weer af. Onze wagen heeft een low haul knop, speciaal voor zware wagens. Zo remmen we lekker vanzelf, maar lawaaierig is het wel. Ik moet nog wel bijremmen soms, constateert JW als we 13% dalen langs ravijnen.

Bij het slaperige stadje Lilloeet slaan we linksaf en vanaf Cache Creek rijden we door het dal van de Thompson River, langs bruine heuvels en zwartgekleurde velden. Dat schijnt voedzame grond te zijn voor ginseng, 1 van de meest rendabele veldgewassen ter wereld. De Chinezen zijn namelijk gek op deze wortel. Via Savona Lake komen we om half 7 in Kamloops aan, de grootste stad in British Columbia. Het is óók de grote stad voor cowboys, die hier vanuit hun ranches naartoe komen voor veeveilingen en rodeo's.

Nadat we al 320 km aflegden, wil JW toch nog doorrijden naar een mooiere plek. We boeken een RV-plek boven Clearwater, in het Wells Gray National Park. Over 125 km bij de rotonde linksaf, zegt onze navigatie. Intussen genieten wij van de swingende muziek van Alan Jackson, de Amerikaanse evenknie van Henk Wijngaard…
I'm a country boy, I got a 4-wheel drive.
Climb in my car, I'll take you for a ride.
I can get you where you wanna go. Cause I'm a country boy.
You sure look good, sitting in my right seat.
Buckle up, I'll take you through the fast lanes
(viool solo…)
Het nummer heet dus I'm a country boy. JW heeft er 6 uitvoeringen van op zijn iPod staan.

Vanaf Clearwater is het nog 35 km over een hobbelige weg naar Helmcken Falls Lodges. Spannend, in het pikkedonker, met bordjes Slow langs de weg en geen idee waarom. Om 9 uur komen we aan, maar bij het verkeerde park. We kunnen ook het instructieboek bij de ingang niet vinden. Dat is voor ons klaargelegd omdat we zo laat zijn. Een half uur later zijn we alsnog op de goede plek: een weiland met stopcontact! We kunnen niet zien of het koeien of paarden zijn, in het weiland naast ons. Wat een dag, ruim 10 uur onderweg, en 457 km afgelegd. Zo kennen we ons weer...

Als we vrijdag wakker worden, zien we onze buren: paarden dus! Een meisje met cowboyhoed legt net de laatste hand aan het borstelen van zo'n 20 dieren. Onze plek blijkt toch iets meer te zijn dan een weiland met stopcontact. Er zijn ook zitjes en een wasruimte. We zijn er bijna de enige gasten.

's Middags maken we een wandeling naar de top van Green Mountain op 1.100 meter. De ingang van Wells Gray National Park ligt vlakbij ons park. Op de steile gravel road worden we af en toe ingehaald door een jeep of Park Ranger. Dat is wel jammer van onze inspanningen. In druilerig en mistig weer komen we boven bij de uitkijktoren. Op de bordjes zien we welke mooie uitzichten en besneeuwde bergtoppen hier moeten zijn. Bij de afdaling beseffen we dat onze moeizame klim best knap was. Als we na 3,5 uur wandelen terugzijn, regent het hard: dan maar cocoonen in onze camper. De tocht naar Clearwater Lake doen we morgen, hopelijk met mooi weer!

Zaterdag vertrekken we al weer na 2 nachten hier. Het ochtendprogramma is Clearwater Lake, op het noordelijkste (berijdbare) puntje van Wells Gray Park. De 1e 5 km is de weg goed, de laatste 32 km trotseren we met 6.500 kilo een steep en bumpy gravel road langs de indrukwekkende Clearwater River. We voelen ons een beetje als Drs. P. op de trojka…
We rijden door een lommerrijk en onoverzichtelijk terrein
Waarin men zich gelukkig prijst dat er geen beren zijn
2 glazen al gesneuveld van al dat hobbelig gerijd
Nog 36 werst, en oh wat zijn wij heden blij…

Na een uur rijden verspert een hert ons de weg. Als hij sierlijk het bos inspringt, zien we daar 3 van zijn maatjes toekijken. Clearwater Lake is echt the middle of nowhere. Voor de kano's bij de steiger geldt zelfbediening: de huurpenningen stop je in de brievenbus aan de grote naaldboom. Iets verderop staat een old man by the lake. Hij heeft net een week rond gekanood met een vriend en ziet er doorleefd uit. Dat is wat slapen in de wildernis, wassen in het meer en eten wat je op je pad vindt met een mens doet. De man is blij dat hij thuis in Kamloops weer gewoon onder de douche kan.

Een hike door de wildernis hier lijkt ons toch niet zo’n goed plan. Er zijn namelijk niet of nauwelijks wandelpaden en echte helden met beren zijn we nog niet. Langs kreken, meren en uitzichtpunten rijden we de route terug. We bewonderen de watervallen Helmcken Falls van 141 meter hoog, en Dawson Falls, minder hoog, maar wel ruim 100 meter breed. Het water spat in ons gezicht.

Terug in Clearwater doen we boodschappen en we tanken. Vanaf hier is het nog ruim 100 km over Highway 5 naar onze nieuwe stek, Blue River. Die leidt ons langs de lange Thompson River. Look for me somewhere down the crazy river, schalt uit onze boxen. Onze Traveler-cd is top Coen, dank! Het RV-park in Blue River wordt gerund door Chinezen (al weer). JW zorgt als een volleerd kampeerder voor aansluiting van elektra en water. Als hij de kraan vergeet dicht te doen, spuit het water in een boogje keurig over Fens dure camera op het picknickbankje. Goed gemikt dus. Vandaag hadden we beter weer gelukkig. Morgen proberen we een River Safari te doen, through Grizzly Bear Valley!