Dag 24 & 25: sleepless in Seattle…

Als we zaterdagochtend om 8 uur in Bellingham aankomen, net over de grens in de staat Washington, is het nog steeds mistig. We zien Vancouver Island (en vriendin Brig) aan de andere kant van het water niet. Tot rust kwamen we dus wel de afgelopen dagen, maar we popelen om weer iets van Amerika te zien!

Met een taxi rijden we naar het vliegveld om onze huurauto voor 2 dagen op te halen. Vanaf daar is het zo'n 90 mijl naar Seattle. Ons hotel ligt aan 5th Avenue. Wat een verschil met de afgelopen 3 dagen! Opeens zitten we midden in een bruisende stad met winkels, bars, restaurants en leven op straat. Als echte reizigers zoeken we eerst een wasserette op. Daar staan we tussen de locals, die hun fietsen en honden gewoon mee naar binnen nemen. We krijgen hulp van een aardige oudere man, die veel meer was heeft dan wij. Zo is zelfs de was doen hier een leuk tijdverdrijf.

Vanaf ons hotel lopen we de 3 mijl naar het stadion van de Seattle Mariners. Onze Aziatische receptionist en zijn vader moeten hard lachen om zo'n enorme onderneming, want Amerikanen lopen niet zo ver. We proeven sfeer in de stad en lopen 1st Avenue uit tot het Safeco Stadium. Bij de ingang worden wij hartelijk begroet (Oh, you're from Haaalland!) en naar de rij begeleid. Als JW vraagt of we goede zitplaatsen hebben, zegt de man: You have dynamite seats, no need to upgrade!

Na een rondje in de team store (JW koopt een jas) vervoegen wij ons bij vak 129. Daar hebben we prima zicht op het zingen van het volkslied (door militairen), het voorstellen van de spelers (op een giga scherm) en de wedstrijd. Let's play ball!, klinkt het luid uit de speakers. Een honkbalwedstrijd is hier voor veel mensen en gezinnen een avondje uit. Intussen wordt er de hele ballgame volop gegeten, gedronken en bijgekletst. Kids krijgen hier als hoofdgerecht een emmer popcorn en als toetje een kuip ijs. Als het spannend wordt, horen en zien we Make some noise!! en Let's get loud!! op het grote scherm en uit de speakers.

Dan ook nog wat inhoudelijk commentaar: het was een echt werpersduel volgens JW. In gewonemensentaal: er werd bijna niet gescoord omdat de werpers zo goed gooiden. Voor een leek is dat een beetje jammer (geen homeruns), maar voor de kenner niet (sterke wedstrijd!). De Houston Astro's zijn helaas te sterk: ze winnen met 2-1. Morgenmiddag krijgen de Mariners een herkansing, JW moedigt dan weer aan! We slenteren terug naar ons hotel, de stad is nog volop wakker… hoop dat we kunnen slapen in Seattle!

Onze hotelkamer heeft 2 slaapkamers en suite. We loungen voor en slapen achter (dus toch). Omdat we maar 1 volle dag in Seattle hebben, staan we zondag vroeg op. JW regelt alvast de bus van Bellingham naar Vancouver voor morgen. Fens weard naam blijft lastig en ook De Meern komt niet foutloos door de spelling in de bevestigingsmail.

Seattle is de thuisstad van Starbucks en je vindt hier op elke hoek wel een winkel. Voor een bezoek aan het muziekmuseum lopen we alle 3000 huisnummers op 1st Avenue af. JW dacht dat hij het stratensysteem hier doorhad. Dat is namelijk anders dan in andere steden. Maar we eindigen op het zuidelijkste punt van 1st Avenue, terwijl we op het meest noordelijke punt moeten zijn. Where's a taxi when you need one… We treffen een Ethiopiër met lunch break, die blij is dat hij al 14 jaar in Seattle woont. In zijn land is het slecht gesteld met de democratie, en Europa en Obama zouden meer moeten doen aan de corruptie. De Ethiopische hardloper die zilver won bij de Olympische Spelen maakte volgens hem een goed, demonstratief gebaar toen hij over de finish kwam in Rio. Gebreselassie? Die gaat te veel mee met het huidige regime. Het klinkt allemaal solide, zijn verhaal. Op onze bestemming bedanken we hem hartelijk voor het ritje van 15 dollar. Als JW later een taxi neemt voor hetzelfde traject hoeft hij maar 9 dollar af te rekenen.

In het Seattle Center liggen meerdere musea, met de markante Space Needle in het midden. We komen voor het Experience Music Project, een museum over rockmuziek gefinancierd door Microsoft-oprichter Paul Allen. Nirvana en  zanger Kurt Cobain worden er geëerd. Zij waren grondleggers van de grunge (samen met onder andere Pearl Jam en Soundgarden), die begin jaren 90 in Seattle ontstond. Kurt kon het succes moeilijk dragen en stierf na een overdosis in Rome thuis in Seattle een tragische dood. Van een andere legende, Jimi Hendrix, die werd geboren in Seattle, is een fototentoonstelling. Ook hij overleed op zijn 27e na een overdosis.

Om half 1 scheiden onze wegen: JW gaat naar de Mariners voor zijn 2e honkbalwedstrijd. Fen loopt – in de stralende zon – de hele promenade van Seattle af, vanaf Pier 91 in het noorden tot Pike Place Market, een 3 etages tellende markt en DE hotspot in Seattle. JW geniet intussen van het flitsende spel van de Mariners. Fen mist echt wat dit keer: 4 homeruns, met Seth Smith in de hoofdrol en een glorieuze 7-3 winst. Om 5 uur zien we elkaar weer, bij het oudste Starbucks-filiaal van Amerika tegenover de markt.

De Public Library op 4th Avenue zoeken we op met een speciaal doel: het is namelijk designed by the World’s most controversial architect, Rem Koolhaas. Op de 11e etage hebben we net tijd om het gebouw te bewonderen en hoogtevrees te krijgen voordat we door de bewaking naar buiten worden verordonneerd wegens sluitingstijd. Dan nog even naar Columbia Center, op 5th Avenue, de hoogste (295 m met 76 etages) en smalste wolkenkrabber van Seattle. Het was lange tijd het hoogste gebouw van West-Amerika. Op het uitzichtplatform op de 73e etage krijg je pas echt hoogtevrees. Maar ook een fantastisch uitzicht op de skyline en baai van de stad! Vandaag banjerden we beiden zo'n 20 km door Seattle. Onze sneak preview van de hippe, opkomende stad sluiten we af met een lichte maaltijd bij de Thai…