Dag 13: van New Orleans naar Pensacola

Woensdagochtend bezoeken we het National World War II Museum in New Orleans. In een schuddende trein, waarin de Amerikaanse soldaten naar het front werden gestuurd, kun je inloggen om de ervaringen te volgen van 1 van hen.

Volgens Tom Hanks, verteller in de openingsfilm, telt de 2e Wereldoorlog in totaal 65 miljoen casualties. Duitsland is vanaf 1933 op oorlogspad, Japan valt China binnen, Italië annexeert Ethiopië en Albanië. Amerika wil zich niet in een oorlog mengen, tot Japan in december 1941 Pearl Harbour op Hawaii aanvalt. Duitsland verklaart Amerika de oorlog en in een rap tempo breidt Amerika zijn leger uit. Met Canada en Engeland gaat het in de tegenaanval vanuit Afrika en Sicilië. Op 4 juni 1944 volgt Rome, 2 dagen later D-Day en 8 dagen later Japan.

Voor Japanse soldaten was de dood, met veel vijandige slachtoffers, beter dan overleven. Ze pleegden zelfmoord als ze in handen dreigden te vallen van de vijand. Met kamikazeacties stuurden piloten hun vliegtuigen doelbewust tegen geallieerde boten aan. Niet uit de tijd! Ook de situatie in de Krim had al eens een voorbeeld. Toen Duitsland in 1938 Sudetenland annexeerde, tekende de Engelse Prime Minister Chamberlain een akkoord waarin deze annexatie werd gedoogd.

Bij Midway in Japan gebruikte Amerika code breakers om de Japanners te misleiden. Terwijl Japan zich hergroepeerde en uitging van geallieerde boten, werden ze met vliegtuigen in de pan gehakt: een turning point in de oorlog. De Amerikanen testten op 16 juli 1945 succesvol een atoombom bij White Sands in New Mexico. Die plek zagen we bij onze vorige reis. De atoombommen op Hiroshima en Nagasaki redden de levens van veel soldaten, omdat een grondstrijd niet nodig was. Maar veel doden vielen er wel.

Anne Frank krijgt veel aandacht in het museum. Ze wordt geciteerd naast Winston Churchill, over haar hoop dat de bevrijding door de invasie dichtbij is. Voor dit indrukwekkende museum (volgens de Amerikanen in het 4e beste museum ter wereld) hadden we eigenlijk langer nodig. De link met New Orleans is er ook: veel oorlogsvoertuigen zijn gemaakt door meneer Higgins uit New Orleans. Volgens Eisenhower is de oorlog ook door hem gewonnen. Hitler noemde hem zelfs de nieuwe Noah. We eindigen luchtig: JW denkt terug aan de strategische spelletjes Risk die hij vroeger speelde. Met veel legers won je de oorlog, of je had in 1 keer een continent. We kregen soms ook wel een beetje een Daar komen de schutters-gevoel.

Vroeg in de middag gaan we de auto in: we moeten op tijd in Pensacola zijn om de auto te ruilen. Vandaag rijden we door 4 staten: Louisiana, Mississippi, Alabama en Florida in 320 km. In de auto zijn we samen net het spelletje 2 voor 12: JW leidt, Fen zoekt adressen, sights to see, afstanden, en maakt foto's op verzoek als ze zelf iets moois mist terwijl ze opzoekt of noteert.

In Mobile, de hoofdstad van Alabama, stoppen we in het kleine centrum met 2½ wolkenkrabber. We mogen van de pastoor in de lokale kerk kijken en drinken een pint in een leuke kroeg, waar het weerkanaal opstaat. Tot nu toe hebben we geluk: bijna overal in Amerika is het bar weer. Maar wij hadden nog geen sneeuw en maar 1 keer regen. In Nashville was het zelfs 20 graden, nu vriest het er!

Na nog een pitstop ruilen we om 6 uur op het vliegveld van Pensacola onze SUV in voor een Ford Mustang Cabrio. In de 1e 13 dagen reden we minder dan onze vorige reizen: 2.918 km. In de Texas Steakhouse vlakbij ons hotel eten we een late filee meedeljun. Tja, we zijn in Amerika. Benieuwd hoe deze stad er morgen bij daglicht uitziet!

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Vul hier je naam en e-mailadres in.
Je krijgt dan een mailtje als we nieuws hebben!