Dag 23: van Dunedin naar Mount Cook & Twizel

Na wat weinig slaap ontbijten we in onze Bed & Breakfast Hulmes Court in Tennyson Street. Door ons raam zien we St. Joseph Cathedral. Wat een sfeer, maar ook wel een beetje spooky. Er lijkt niemand in huis te zijn, zelfs geen gastheer, we zitten wel in een heel gezellig bruin zaaltje met boekenkasten, privé-foto’s van de eigenaren, kopieermachine en uitzicht op de stad. De vloer in een aantal kamers ligt bezaaid met linnengoed en we zien 1 schichtig wegspringende Koreaan met Nike-gympies en raar hoedje. Dunedin is een leuke stad, concluderen we: niet zo hip als Queenstown, wel relaxed en veelzijdig. Een aanrader, inclusief onze superleuke B&B. We eindigen onze stedentrip Dunedin met een bezoek aan St. Joseph’s Cathedral op een typisch Engelse, druilerige dag.

Langs de kust rijden we naar het noorden en stoppen in de regen bij Moeraki Boulders, eeuwenoude ronde stenen (bollen) op het strand. Ze staan hier op ansichtkaarten, maar de ophef begrijpen we niet helemaal. We zagen al mooiere stranden en grotere stenen. Maar ze schijnen 60 miljoen jaar geleden door chemische processen op de zeebodem te zijn gevormd (wetenschappelijke versie). Het kunnen ook oude voedselkorven zijn die de 1e immigranten uit hun kano’s lieten vallen (onwaarschijnlijke Maori-versie). Fen neemt maar een foto van JW op een steen om het plaatje wat op te leuken. Na een koffie met lekkers doen we een sneak view in de gift shop, waar alle wegen vanaf de bollen naartoe leiden.

Langs de route zien we advertenties voor free range eggs (NZ’se vrije uitloop eieren). De omgeving is prachtig, maar de dorpjes die we passeren zijn wel een beetje saai: kleurloze huizen en winkels, verkooppunten voor tractoren en fishing gear en nauwelijks een kiwi (mens) op straat. Als een vrouw op haar oprit de post uit de bus haalt, is het bijna of je een rare species ontwaart.

JW is al opgewonden van onze eindbestemming Mount Cook. Fen wil ook graag nog blauwe pinguïns spotten. Dat kan bij Oamaru: vanuit het centrum rechtsaf naar het strand voor de Blue Penguin Colony. Volgens ons boekje is deze kleinste pinguïnsoort nergens zo makkelijk te bewonderen als hier. Helaas, ook pinguïns houden van vaste gewoontes om de structuur er een beetje in te houden en ze komen pas vanavond. Op de pier treffen we wel een hele hoop andere vreemde vogels. Als JW voor de zoveelste keer lachend op de foto moet – bij een bord dat waarschuwt voor overstekende pinguïns – heeft het reizend gezelschap bonje. JW wordt gek van het geklik van Fen alias Joop van Tellingen. Hij heeft ook eigenaardigheden, maar die komen in een later stadium wellicht aan bod.

Over Highway 83 rijden we het binnenland in. Gelukkig wordt het weer beter: achter de wolken schijnt de zon! Naast de waterkrachtcentrale en het diepblauwe stuwmeer van Benmore stoppen we voor drinks en een goed gesprek. Bij Mountain Chalets Motel in Twizel ontdoen we ons snel van onze bagage en via de 4 Square – deze NZ’se Albert Heijn is elke keer weer een ijkpunt – beginnen we aan de scenic route naar Mount Cook. Kilometerslang slingert de weg langs het onwaarschijnlijk blauwe Lake Pukaki. Highway 80 blijkt een paradijselijke weg die ooit met mensenhand is aangelegd, maar de rest is puur natuur: geen bebouwing of commercie, geen zijwegen, geen straatverlichting, geen afvalbakken, niets!

Bij Peter’s Lookout stoppen we voor een foto. De Deense vrouw die Fen heeft gecharterd blijkt het fotograferen niet te hebben uitgevonden. Haar ruimtelijk inzicht is van een bedenkelijk niveau. Zij maakt 5 onscherpe en scheve foto’s van het happy couple pontificaal vóór de belangrijkste reden van deze foto: de gletsjer van Mount Cook.

Als we om 6 uur in Mount Cook Village aankomen, besluiten we nog een lange wandeling te maken door Hooker Valley. Het 1e stuk zien we veel andere toeristen, met slippers, strandhemdjes, all weather broeken en kinderbuggy’s. Naarmate de route ruiger wordt, haken zij af. Over beekjes, half drooggevallen rivieren, hangloopbruggen en rotsen klimmen we omhoog. We houden pauze bij een Zwitsers uitziend berghutje. Het eindpunt is fenomenaal: een gletsjermeer met grote brokken ijs van de gletsjers en Mount Cook weerspiegelend in het water. We zijn er bijna alleen. Een Aziatische man maakte al de hele route 100’en foto’s. Zijn jonge vrouw (of is het nu zijn oudste dochter) en 3 dolenthousiaste kinderen lopen de hele track ver voor hem uit. Een Koreaan fotografeert de ijsschotsen met 2 fototoestellen. Als we hem vragen een foto te maken, sleutelt hij wat aan de knopjes van Fens fototoestel. Alle foto’s die Fen daarna nog schiet, blijken overbelicht! Gelukkig voor de Koreaan heeft hij zelf 2 toestellen bij zich.

Na een hapje en drankje aan het idyllische meer dalen we weer af. Wolken kruipen over de bergkammen en er is slecht weer voorspeld. Afdalen gaat gelukkig een stuk sneller: we zijn voor het donker terug en bekijken ook het monument voor overledenen aan het begin van de route nog. Veel jonge mensen kwamen door lawines en slecht weer om op een van de toppen hier. Soms werd hun lichaam niet gevonden. Onder de bergen die zij zo liefhadden zijn zij vereeuwigd.

JW bekent dat we nog nauwelijks benzine hebben. Zou dit wel te krijgen zijn in dit kleine dorp onder de gletsjers? We zijn geluksvogels en om 10 uur zijn we terug in Twizel. Al weer een prachtdag, met een nieuwe Top 6:
1: geeloogpinguïns op Nugget Point
2: route naar het gletsjermeer bij Mount Cook
3: Southern Lakes
4: jan-van-genten op Cape Kidnappers (en de wandeling van 18 km langs de kust)
5: ruige zee aan de West Coast (met zeehonden en Pancake Rocks)
6: route naar Milford Sound

Een Top 4 van stommiteiten hebben we ook:
1. Fen & bagage in Wellington: Excuse me, your wife left the key in the boot! Oplossing: 24-uurs-sleutelservice
2. JW zet zijn luxe koffie op het autodak voor de scenic avondrit Queenstown – Te Anau. Oplossing: wasstraatje
3. JW vergeet zijn pillen in Te Anau (jaarlijks terugkerend fenomeen). Oplossing: niet nodig (reservetasje)
4. Fen is wat kwijt (zo moet bij elke stop de achterbak open). Oplossing: rustige reisgenoot met overzicht!

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Vul hier je naam en e-mailadres in.
Je krijgt dan een mailtje als we nieuws hebben!